Posted by: shahino2000 | April 3, 2009

Allah Pentadbir Alam

Allah adalah raja bagi sekalian raja di dunia dan akhirat. Pentadbiran Allah dijalankan dengan prosedur pengurusan yang mana malaikat-malaikat ditugaskan untuk melakukan kerja yang telah ditetapkan. Ini tidak bermakna Allah memerlukan bantuan malaikat. Zat allah yang Maha Suci mencipta malaikat untuk menjalankan sistem alam raya ini mengikut aturan Allah. Kemampuan malaikat membuat kerja adalah dengan izin Tuhan. Mereka tidak dapat menjalankan apa jua perkara tanpa kebenaran Tuhan.

Begitu juga makhluk Allah yang lain. Manusia, haiwan, tumbuhan, jin, dan segalanya melainkan Allah, hanya dapat melakukan kerja dengan izin Allah. Tapi kenapa manusia masih boleh melakukan perkara yang dilarang Allah? Ini kerana Allah mengizinkan kemampuan manusia melakukannya, tetapi tidak bermakna manusia boleh menentang hukum alam. Kehidupan manusia di alam dunia hanyalah ujian dari Allah. Dengan kebolehan ini manusia melakukan sesuatu, mereka diuji di dunia untuk di hisab di akhirat bagi pembalasan. Jadi, manusia tidak boleh melakukan semua perkara sewenang-wenangnya mengikut kehendak diri. Manusia bebas untuk melakukan apa sahaja tetapi tidak boleh melanggar peraturan yang ditetapkan Allah SWT.

Allah mentadbir alam dan Dia Maha Agung. Dia tidak mempunyai lawan sekali pun iblis dan syaitan, mereka itu hanyalah hamba Allah malah lebih hina lagi dari makhluk yang lain. Bukan dari makhluk tempat kita bermohon tetapi hanya kepada Allah satu-satunya tempat kita berserah diri dan meminta segalanya.

“Sekiranya Dia membantu kamu, tidak ada kuasa lain yang dapat mengalahkanmu, Tetapi sekiranya Allah membiarkan kamu, maka siapa yang dapat membantu kamu selepas itu? Oleh sebab itu, hanya pada Allah sahaja tempat orang mukmin bertawakal.”

(Surah Ali Imran : ayat 60)


Tinggalkan komen

Kategori